In de context van de herdenking van het 200ste geboortejaar van Don Bosco (1815-2015) gaat professor Roger Burggraeve op zoek naar
grondslagen en oriëntaties voor opvoeding vandaag. Daarbij ontwikkelt hij het vernieuwende concept van een educatieve groei-ethiek.
Hij richt zijn aandacht op de inhoudelijke krachtlijnen van Don Bosco's visie op opvoeding en ontvouwt de veerkracht en actualiteit van diens
pedagogische basisconcepten. Deze kritische doordenking komt vooral aan bod in het eerste deel van dit boek. In het tweede deel wordt een
educatieve groeiethiek ontwikkeld, tegen de achtergrond van het christelijk denken over verlossing en bevrijding. Ten slotte wordt in het derde
deel gegraven naar de ethische fundamenten van de pedagogische relatie. Voor die visie op een behoedzame
en bevrijdende opvoeding tot verantwoordelijkheid vindt de auteur inspiratie in het denken van de joodse filosoof Emmanuel Livinas
grondslagen en oriëntaties voor opvoeding vandaag. Daarbij ontwikkelt hij het vernieuwende concept van een educatieve groei-ethiek.
Hij richt zijn aandacht op de inhoudelijke krachtlijnen van Don Bosco's visie op opvoeding en ontvouwt de veerkracht en actualiteit van diens
pedagogische basisconcepten. Deze kritische doordenking komt vooral aan bod in het eerste deel van dit boek. In het tweede deel wordt een
educatieve groeiethiek ontwikkeld, tegen de achtergrond van het christelijk denken over verlossing en bevrijding. Ten slotte wordt in het derde
deel gegraven naar de ethische fundamenten van de pedagogische relatie. Voor die visie op een behoedzame
en bevrijdende opvoeding tot verantwoordelijkheid vindt de auteur inspiratie in het denken van de joodse filosoof Emmanuel Livinas
17,00 EUR
Voorraad | Op bestelling |
Afwerking | Paperback |
Dikte | 160 mm |
Publicatie | okt 12, 2015 |
EAN - code | 9789085283478 |
Categorie | Opvoeding |
Uitgeverij | Halewijn |