Feiten, geruchten en verzinsels zijn in de Requiemgeschiedenis nauwelijks te onderscheiden. De meeste versies baseren zich op geruchten die niet h-
lemaal onwaar zijn, en zelfs de waarheden blijkenvaker vertakter dan men redelijkerwijs van een waarheid kan verwachten. Daardoor is het Requiem
van Mozart vooral een product van de collectieve verbeelding geworden: omgeven door een rijke verhalenkrans, doordrongen van mysterie, met ver-
dachtmakingen, roddels en regelrechte fantasie. Tot op de dag van vandaag=
Pieter Bergé zet in dit boek eerst de feiten (en waarschijnlijkheden) op een rijtje. Daarna komen de belangrijkste elementen in het Requiem-mysterie aan
bod: wie bestelde het Requiem en waarom? Waarom moest daarvoor een anonieme bode worden ingeschakeld? Welke rol speelde Antonio Salieri?
Hoe zijn schrijvers en andere kunstenaars later met al die dubieuze geruchten en halve waarheden aan de slag gegaan?
Maar het hoofddoel van het boek is natuurlijk om duidelijke antwoorden te formuleren op de titelvraag wie het Requiem van Mozart schreef. Was het
inderdaad Salieri, of Haydn, of Eybler, of Süssmayr, of Händel ... of toch maar gewoon Mozart? En hoe komt het eigenlijk dat er om de haverklap
‘nieuwe versies’ van Mozarts Requiem verschijnen?
Wie schreef het Requiem van Mozart? leest als een whodunit. Meermaals wordt in brieven, krantenartikelen en biografieën van toen een dwaalspoor
uitgezet, maar Pieter Bergé ontpopt zich als een ervaren detective en betrouwbare gids.
lemaal onwaar zijn, en zelfs de waarheden blijkenvaker vertakter dan men redelijkerwijs van een waarheid kan verwachten. Daardoor is het Requiem
van Mozart vooral een product van de collectieve verbeelding geworden: omgeven door een rijke verhalenkrans, doordrongen van mysterie, met ver-
dachtmakingen, roddels en regelrechte fantasie. Tot op de dag van vandaag=
Pieter Bergé zet in dit boek eerst de feiten (en waarschijnlijkheden) op een rijtje. Daarna komen de belangrijkste elementen in het Requiem-mysterie aan
bod: wie bestelde het Requiem en waarom? Waarom moest daarvoor een anonieme bode worden ingeschakeld? Welke rol speelde Antonio Salieri?
Hoe zijn schrijvers en andere kunstenaars later met al die dubieuze geruchten en halve waarheden aan de slag gegaan?
Maar het hoofddoel van het boek is natuurlijk om duidelijke antwoorden te formuleren op de titelvraag wie het Requiem van Mozart schreef. Was het
inderdaad Salieri, of Haydn, of Eybler, of Süssmayr, of Händel ... of toch maar gewoon Mozart? En hoe komt het eigenlijk dat er om de haverklap
‘nieuwe versies’ van Mozarts Requiem verschijnen?
Wie schreef het Requiem van Mozart? leest als een whodunit. Meermaals wordt in brieven, krantenartikelen en biografieën van toen een dwaalspoor
uitgezet, maar Pieter Bergé ontpopt zich als een ervaren detective en betrouwbare gids.
29,99 EUR
Voorraad | Op bestelling |
Afwerking | Hardback |
Dikte | 177 mm |
Publicatie | okt 29, 2018 |
EAN - code | 9789463726900 |
Categorie | Muziek |
Uitgeverij | Amsterdam university press |